Friday, June 21, 2019

The silent......

12 sept 2018
What was supposed to be a normal medical check up turned the other way...  Hence the start of the "nightmare"

14 sept 2018
CT scan done, result="localised"  Surgery date set.

It was the longest one-week wait prior to the operation. Tears flowed easily, worried, scared- it was a very stressful period for me and family.

20 sept
Went through a four and a half hour operation followed by 3 days recuperation at the hospital ward.
I was discharged on 23sept.....and warded again on 25sept,this time for 7 days.

2 oct 2018
Discharged and recuperation started at home...

Pakcik took the task of being my caretaker: doing all housework; doing laundry to cleaning to marketing to cooking for me. Bukan senang ya, sebab pakcik tak pernah buat semua tu... but he did superb!

Makan berpantang, pergerakan juga agak terbatas pada awalnya. emosi juga naik turun, dalam senyum ada risau......dalam ketawa ada sedih. tak boleh nak tunjuk sangat kerisauan sebab tak nak keluarga susah hati.....jadinya banyaklah berkeladak bergelodak dalam hati.

Rawatan chemotherapy bermula 2nd nov; setiap tiga minggu sebanyak 6kali atau dalam 'bahasa medical, as told by my doctor'----- > a one cycle chemotherapy at 3 weeks interval.

Kesan[side effects] dari rawatan tetap ada cuma berbeza antara individu;bergantung pada diri/ubat/dos yang kita dapat.

Makcik ada juga cakap pada doktor " i am curious....what triggers...." to which the doctor answers.." if i know exactly, i would have won noble prize for my findings.." jadinya triggering factor adalah misteri....walau doctor kata first thing to avoid adalah sugar. Boleh google untuk info lanjut, tapi pandai2 lah tapis apa2 yang difikirkan sesuai untuk diamalkan, bukan semua fakta tu kita ambik bulat bulat ya.....

Enough said......


Alhamdulillah rawatan dah selesai, sekarang fasa "rawatan susulan" iaitu berjumpa doktor setiap 3 bulan. Since makcik buat operation dan chemo di tempat yang berlainan, rawatan susulan juga haruslah di dua tempat ini, jadinya i have 2 hospital visits every 3 months.

Doakan segalanya berjalan lancar. Moga Allah kurniakan kesembuhan dan tingkatkan ketaqwaan didalam hati ini. Aamiin

In summary:

I was diagnosed with Ca Ovarian, Stage 1c.


I used a different computer, not familiar and i don't know how to upload photos, hence cerita makcik lepas ni pun akan agak boring tanpa gambar......harap2 pandailah nak upload lepas ni





McK







3 comments:

  1. Subhana Allah, harap dipermudahkan segala usaha perubatan dan makcik disembuhkan dari segala kesakitan... be strong makcik, awak insan terpilih.

    ReplyDelete
  2. Syafakillah. Semoga diberi kesembuhan. Amin.

    ReplyDelete
  3. Saya cuma boleh kata, "sabar dan gembirakan hati selalu, jangan di fikirkan sgt ttg penyakit tu! InsyaAllah, kita berusaha mencari kesembuhannya... gembira dan berjenaka selalu itu adalah terapi pada penyakit ini!"

    ReplyDelete