Monday, April 4, 2016

Bilis oh bilis


Suatu hari di rumah depa (anak la), nampak ikan bilis ni complete berkepala berperut semua dok diam dalam plastik tu.......dah lamaaaaa sangat makcik tengok ada situ tidak bersentuh.

Dengan kerajinan yang terhad walau masa yang ada amat panjang, makcik pun mulakan proses pengasingan badan dari kepala.

Satu kg bilis, kepala intact


Process pengasingan...





Satu kilo......3 jam you!!!!
3 jam yg pada makcik sangat tidak productive.....something i hate doing.



Lepas 3 jam.....
700gms of clean bilis..



Begitu jugak nak siang taugeh, maaf lah sangat tidak suka, sanggup tak makan taugeh.
Biaq la org kata makcik malas, kalau nak jugak makan taugeh, makcik hanya sanggup rendam dalam air and make sure "topi keledar" dia tanggal jer,




Ya ampunnn, lain kali jangan lah beli ikan bilis macam ni lagi.

Bukan nak meniaga so tak perlu banyak

Beli 200 gram pun jenuh nak habiskan




McK




10 comments:

  1. Dek kerana malas tahap gaban lah, kakcik lebih rela beli ikan bilis dah siap kopek walaupun sedikit mahal... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kakcik, selalu kita bukan guna banyaak sgt pun

      Delete
  2. Saya pun gitu juga McK. Kalau gi rumah kakak dan nampak ikan bilisnya begitu saya akan tlg kopekkan.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. errrrr, kita gotong royong boleh ?? :)

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  5. Tu dia aih... 3 jam dpt 700gm.. jenuh...
    teringat makchaq masa pi kuantan pi tempat proses ikan bilis.. ada kaum2 ibu dok mengopek ikan bilis bertimbun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa dulu2 pernah tgk makcik2 kat kampung ambik upah kopek bilis....baru tau rupanya kena simpan badan & kepala utk tokey timbang semula ;utk pastikan bilis tak di'pau' oleh peng-kopek :)

      Delete